Bali – týždeň v raji II.

Autor: Radovan Majerík | 14.10.2014 o 23:51 | Karma článku: 5,32 | Prečítané:  1710x

Jedlo na Bali bolo úžasné. Základ jedla tvorí samozrejme ryža (nasi) a rezance (mie alebo bakmi) a k tomu zelenina, ryby alebo mäso. Do väčšiny indonézskych jedál sa pridáva chili (sambal), sójová omáčka, cesnak, zázvor, škorica alebo citrónová kôra. Jedlo, ktoré dostanete takmer všade sa volá NASI GORENG – je to smažená ryža so zeleninou, kuracím mäsom alebo rybou a s vajíčkom, u nás tomu hovoríme rizoto.

Ďalším veľmi známym jedlom je NASI CAMPUR – varená ryža so zeleninou, mäsom, vajíčkom a sušienkami, alebo BABI GULING – to je vlastne pečené prasiatko. Po výbornej večeri odporúčame ochutnať tradičnú ryžovú pálenku arak, ktorú sme dovtedy poznali len z krížoviek. V jednotlivých častiach ostrova je arak iný, môže mať 20 ale aj okolo 40%. Ako píše Boris Filan „páli – ale nechumelí sa z neho“.

Pitnú balenú vodu na Bali kúpite takmer všade. Ceny v bežných obchodoch sú pevné, jedno balenie stojí okolo 3.000 IDR za fľašu. Zjednáva sa len v okolí kultúrnych pamiatok, kde cena pitnej vody závratne rastie! Balijci sú strašne srdeční a vďační. Zázračné ďakovné slovíčko „terimah kasih“ počujete snáď každú chvíľu. Vám už nezostáva odpovedať na to nič iné len „sama-sama“ (nie je začo).

Ďalši deň sme sa rozhodli vystúpiť na aktívny vulkán, podľa hinduistickej viery posvätnú horu, Mount Batur. (1717 m. n . m.) Odchádzali sme z hotela z Loviny okolo druhej hodiny ráno. Cesta autom z Loviny tvrala dve hodiny. Mount Batur sa nachádza v dedinke Batur, v oblasti Kintimani. Výstup s našim sprievodcom začínal o štvrtej hodine, aby sme si mohli vychutnať východ slnka na samom vrchole sopky. Niekde sme sa dočítali, že sprievodcu ani netreba, že sa dá ísť aj bez neho, chodí tam každý deň veľa turistov, ale výstup začína za hlbokej tmy a dá sa ísť z viacerých strán, takže ten sprievodca je fajn. Nám sprievodcu dohodol opäť náš skvelý taxikár. Odporúčame zobrať si aj nejaké baterky, resp. čelovky, a nejakú tú mikinu. Našim sprievodcom bol mladý chalan menom Putu, farmár z neďalekej osady. Na vrchole, po výstupe nám pripravil 15 minútové raňajky - nami zakúpené vajíčka a banány z pary, ktorá vystupovala z maličkých kráterov. Odporúčame banány a vajíčka zakúpiť ešte niekde večer predtým v mieste vášho bývania, priamo na mieste pod sopkou lebo na samom vrchole by vás vyšli strašne draho. Na vrchole sme strávili nejaký ten čas, pokochali sa nádherným výhľadom a pofotili sa. Po vzostupe dole do dediny sme si dali vo veľmi zvláštnej reštike ľahký obed  (boli sme tam úplne sami, varil a obsluhoval nás asi 13 ročný chlapec).

V poobedňajších hodinách sme navštívili chrám všetkých chrámov, tzv. matku chrámov na Bali "Besakih", najväčší a najposvätnejší zo všetkých balijských chrámov. Tu by som chcel upozorniť na tzv. „dobrovoľné vstupné“, ktoré vyberajú pri vstupe! Netreba sa dať oklamať a platiť horibilné sumy, za skupinu 4 ľudí stačí zaplatiť cca 50.000 IDR a ak sa dá nebrať žiadneho sprievodcu!! Strašne tu klamú ľudí a zarábajú na turistoch neskutočné peniaze. Povinný je tu však sarong, bez ohľadu či ste chlap alebo žena. Nohy musíte mať zakryté. Sarong je vlastne obyčajná šatka, ktorú kúpite na každom trhu a v každom kráme s oblečením. Mali sme šťastie, v čase našej návštevy sa konali nejaké slávnosti a v chrámovom komplexe sa nachádzali tisíce mladých krásne vyobliekaných študentov z celého Bali. Mali sme možnosť vidieť aj niektoré náboženské obrady.

Po štyroch dňoch sme odchádzali z Loviny a presúvali sa na južnejšiu časť ostrova. Hotel sme museli opustiť o 12 tej hodine, tak sme doobedňajší čas využili na kúpanie v bazéne a v mori. V predvečerných hodinách sme dorazili do najväčšieho hinduistického mesta na Bali, kultúrneho a umeleckého centra, Ubudu, a samozrejme do nášho nádherného hotela uprostred džungle Graha Modingu. Náš rezort, nachádzajúci sa priamo v džungli bol dosť ďaleko od samotného centra Ubudu, pešo sa tam dalo dôjsť asi ťažko, a asi by sme v spleti uličiek aj tak zablúdili. Rezort našťastie zabezpečoval pre svojich hostí v doobedňajších hodinách cestu do centra a v predvečerných hodinách nazad. (Podobne je to aj u väčšiny ostatných rezortov v Ubude).

Na druhý deň po raňajkách nás čakala asi hodinová cesta do nádhernej oblasti Jatiluwih, kde sa nachádzajú krásne ryžové terasovité polia. Mali sme možnosť byť svedkami typického dedinského života domácich obyvateľov, prezreli sme si ako funguje celý zavlažovací systém kanálov.

Po prehliadke ryžových polí sme sa presunuli do južnej, pobrežnej časti ostrova s názvom Beraban, asi 30 km od hlavného mesta Denpasar, ku chrámu Tanah Lot Temple.  Chrám je postavený na skale a na Bali je veľmi známy, turistami navštevovaný, nno mňa do veľkej miery neočaril. Treba tam však ísť podvečer, vtedy je odtiaľ nádherný výhľad na západ slnka.

Predposledný deň nášho pobytu sme si nechali na prehliadku samotného centra Ubudu a Monkey forestu. Mnohí na internetových fórach opisujú Monkey forest ako jeden z najväčších zážitkov celej dovolenky. No môže to byť zážitok jedine pre tých, ktorí videli voľne pobehujúce opice po prvý krát. Pre nás to bol len lesík protivných opíc. Všade sa píše, že Ubud je akýmsi kultúrnym centrom, strediskom ostrova. Preto sme sa rozhodli stráviť pár dní aj práve tu. Na nás však Ubud pôsobil len ako stredisko drahších obchodov, reštaurácií a barov, s hustou premávkou a nespočetným množstvom turistov. Pred našou cestou na ostrov sme všade čítali, že na Ubude budeme vidieť v každom bare typické balinézske tance. No nevideli sme ich. Bary a reštaurácie ich ponúkajú len večer a za dosť vysoké vstupné. Ja som teda tento všade opisovaný zážitok nejak prirodzene odmietol.

Čo nás trochu pri odchode z Bali zaskočilo bol poplatok za „odlet z ostrova“. Musíte zaplatiť povinnú odletovú taxu. V prípade, že letíte ďalej po Indonézií, tak za vnútroštátny prelet zaplatíte IDR 40.000 (cca 2,7 € ). Ak však letíte do iného štátu, tak si pripravte IDR 150.000 (cca 10,- € ) za medzinárodný odlet za osobu. Čiastku je možné zaplatiť len v rupiách a odporúčame mať vopred presne pripravenú sumu. Túto platbu nie je možné platiť ani kartou!!

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.